Den Gylne Humle - Hjemmebrygger Festival
I mars 2025 arrangerte vi vår første hjemmebrygger festival. Her var det 26 bryggere som hadde totalt 74 forskjellige øl. Festivalen ble utsolgt 4 måneder før det skulle arrangeres, så vi innså at dette måtte vi gjøre igjen!
Så i 2026 kjørte vi på igjen, denne gangen med nytt lokale med plass til flere publikum og flere bryggere. En uke etter vi la ut bryggerplassene var det fullt, og hele 6 måneder før festivalen var alle 300 publikumsbillettene solgt.
I korte trekk er dette en festival hvor bryggerne får stille ut og dele ut smaksprøver på ølene sine til besøkende. Det er gratis å være utstiller, men besøkende betaler.
Ingen bryggere mottar vederlag for sine øl.
Det hele startet med at Jørn fikk en impuls ide om å arrangere en festival for hjemmebryggere. Han ville at hjemmebryggere skulle få sjansen til å oppleve det samme som de profesjonelle bryggere hadde på festival.
Så han lanserte prosjektet, og det tok ikke lang tid før det meldte seg mange bryggere som ville stille. Ikke lenger etter begynte billetter å selge også, når det var 3 måneder igjen til festivalen var den utsolgt, og vi hadde 27 bryggere som stilte.
Denne første festivalen hadde vi i klubbhuset til Løvenstad FK. Vi fikk med oss Ølbrygging, Litebrygg og Strømmen Hjemmebrygg på sponsorsiden, Ølbrygging tok også rollen som hovedsponsor.
Selve festivalen ble en kjempesuksess, og jeg ville ta det et steg videre neste år – men da større med fler publikum og fler bryggere som stilte ut.
I 2026 hadde vi fått tak i Folkets Hus Lillestrøm, og fikk 34 bryggere og 300 publikum, mens det i 2025 “bare” var 72 publikum.
Men også denne gangen ble det utsolgt, var faktisk utsolgt hele 6 måneder før festivalen, og alle bryggerplassene var tatt etter en uke.
Vi fikk med Ølbrygging som hovedsponsor, og som sponsorer Litebrygg, Strømmen Hjemmebrygg, Markmaster, Kveik Yeastery og Jærmalt. Som samarbeidspartnere ble det Megapiksel, Public Nova Security, Lillestrøm Catering, GiftsForAll.
Historien fortsetter…
I 2022 startet Jørn og Henning opp en podcast som heter Den Gylne Humle, en podcast om øl. Der snakkes det om polslipp, festivaler, hjemmebrygg. Besøker også bryggerier og har gjester i studio, og selvfølgelig smakes det på øl.
I 2023 arrangerte vi en hjemmebrygger konkurranse hvor vi inviterte deltakerne til å lage den beste hvetebaserte ølen. Det var stor interesse og vi hadde finalen live på Youtube.
Våren 2024 fikk Jørn en impuls ide om å arrangere en hjemmebrygger festival – så i mars 2025 så festivalen dagens lys for første gang. Det ble fort fyllt opp med bryggere og det var utsolgt allerede tre måneder før festivalen skulle være. Den første festivalen ble arrangert i Klubbhuset til Løvenstad FK, og hadde over 25 bryggere og over 70 publikum.
i 2026 flyttet vi festivalen til Folkets Hus i Lillestrøm. Denne gangen var det over 30 bryggere, rundt 100 forskjellige brygg, og de 300 billettene ble utsolgt fantastiske 6 måneder før arrangementet.
Bli med på en uforglemmelig opplevelse! Festivalen samler hjemmebryggere og ølentusiaster for å dele gode historier, smake på nye brygg og skape minner. Sikre deg din billett i dag og bli en del av fellesskapet!
Vi er her for å hjelpe! Kontakt oss for spørsmål eller mer informasjon om festivalen.
PS! Adressen på kartet er stedet for festivalen, ikke hvor vi holder til ellers.